sunnuntai 11. kesäkuuta 2017

Jumissa Shanghaissa

Eilinen oli aika raskas päivä. Tänään tuntuu siltä kuin olisi jäänyt jyrän alle...

Päädyttiin sellaiseen ratkaisuun, että klo 17 lähdimme topsun kanssa takaisin Shanghai Westin hotellillemme ja J jäi jonottamaan matkalaukkuaan takaisin ruumasta. Yksikään lento ei lähtenyt illalla enää, vaikka meidän lennon kerrottiin lähteneen 18.45... tämä oli siis pelkkää bullshittiä.
Koska jouduin jättämään meidän passit J:lle tämän hakiessa korvauksia; Shanghain hotelli ei suostunut antamaan meille huonetta. Ei edes passin kopiolla ja henkilökortilla.. ei edes vaikka olimme samaisessa hotellissa 3päivää aiemmin ja heillä tiedot meidän passeistamme oli tuoreeltaan... thank you Chinese government with your Excellent policies to make people's lives miserable...
Nooh niinpä me sit hengailtiin hotellin aulassa 4,5h odottelemassa J:tä takas kentältä. Hänen hommansa oli vielä paskempi - hän joutui seisomaan jonossa tönivien kiinalaisten kanssa... meillä oli sentään vessa, sohva ja Wi-Fi. Ja olutta ja omenamehua. Jos olisin tiennyt, että J:n ristiretki saada matkatavaransa pois Hongqiaon kentän systeemistä, kestäisi viitisen tuntia, oltaisiin me käyty illallisella ja vaikka leikkipuistossakin. Mutta totuus oli, et oltiin ihan liian väsyneitä liikkumaan mihinkään. Topsukka melkein nukahti sohvalle jo siinä...

Lopulta 2240, J tuli ja päästiin huoneeseen ja nukkumaan. Rahojen takaisin saaminen CTRIPin kautta oli vaivatonta, tosin maksoi 10eur... noh big deal. Buukattiin eka luotijuna eli Gautier ulos Shanghaista. Se kestää 6h huomenna. Mut se on JUNA. Se tulee perille... eikä se välitä säästä...
CTRIP on Kiinan sisäinen palvelu, jossa voit varata lentoja, junia ja hotelleja. Englanniksi. CTRIP tekee Kiinassa matkustamisesta inhimillistä ja verrattain helppoa.
Suzhoun retken jäljiltä, minä ja topsu olemme täynnä moskiittojen pistoja. Trooppiset öttiäiset ovat kyllä inhottavia. Sen lisäksi koko perhettä vaivaa edelleen ei-mikään-tappava, mutta silti inhottava kesäflunssa... ei tämän reissun parhaita päiviä tänäänkään. J:n kanssa olemme yhteistuumin tulleet siihen tulokseen, että Shanghain karma on meidän kanssamme ehkä eniten miinuksella kaikista maapallon kaupungeista. Näin se vain on.

Toivottavasti huomenna maanantaina kotiin. Siitä alkais sit viimeiset kaksi viikkoa Kiinassa. Ollaan ohitettu tän reissun puoliväli nyt.
/So yesterday did not get Any better. Tops and i waited 5,5h in the lobby of our hotel while J queued up For his luggage from the hold. He had our passports so according to the Chinese regulations, the hotel could not give us the room.... even though we stayed in the same hotel three days before and they had the information already and also i had an  id, credit card and A picture of my passport... so finally my Long suffering husband arrived at 2240 with his luggage. No flights Took off until we left... so we got CTRIP to refund us and then decided to TaKe the next train out. This was Monday morning. So today we have Been only trying to recover from yesterday... some playground For Tops and naps For us... of course today is sunny and beautiful. I thought about going downtown today but could not face It.. Sometimes travelling takes the best of you. Getting the fuck out of Shanghai tomorrow morning though. Finally... Somehow this city never agreed with us. Thats just how It is...