torstai 29. elokuuta 2013

Shorinji Kempo World Taikai Osaka


Viikonloppuna oli siis Shorinji Kempon neljäs vuosittainen suurtapahtuma Osakassa. Minun kempourallani tämä oli vasta toinen lajiaan, vaikka itse world taikaita onkin sinä aikana pidetty se 3kpl. Fukui 2005 jäi väliin, koska olin edelleen opiskelija, enkä siis voinut matkustaa. Toisaalta 2009 Bali peruutettiin, mutta en olisi sinne ollut muutenkaan menossa, koska sinä vuonna matkasimme maailman ympäri.

  Olin ensikerran world taikailla Pariisissa v. 2001. Se tapahtuma muutti ajatteluani ja elämääni todella paljon - aloin reenata säännöllisesti 4 kertaa viikossa, enkä n. 2,5 vuoteen skipannut juuri yksikään reenejä. Tärkeämpää oli kuitenkin, mitä tapahtui pään sisällä. Päätin, että parannan elämäni laatua ja kehitän itseäni.
  Nyt 12v myöhemmin tunnen, että taikailla on valtava vaikutus niihin ihmisiin, jotka osallistuvat. Nimenomaan henkisesti. Se valtava yhteenkuuluvaisuuden tunne, jonka saat siitä, että nämä tuhannet ihmiset maailmassa harjoittelevat juuri samoista syistä kuin sinäkin. Minä olen aina tykännyt ryhmien dynamiikasta - vaikka shorinji Kempo onkin laji, joka kehittää yksilöitä, on siinä todella keskeistä myös kehittää yksilöiden kautta ryhmiä, joihin hän kuuluu ja sen kautta yhteiskuntaa. Minulle siinä on jotain todella tärkeää tulla hyväksytyksi ryhmän jäsenenä, kuulua johonkin. Siispä onkin selvää, että tätä lajia minä harrastan niin pitkään kuin elän.

 
 Tämän taikain teemoja on ollut 'miksi harjoittelen shorinji kempoa' ja 'ihminen ei voi yksin tehdä itseään onnelliseksi'. Kaikki loppujen lopuksi riippuu tietenkin yksilöiden laadusta. Meidän ei kuitenkaan pitäisi kilpailla muuta kuin oman itsemme kanssa: kuka minä olen tänään ja kuka olen huomenna? Kehitynkö yhtään?
 
 
 
 Taikain aikana nähtiin embukilpailujen lisäksi paljon huolella laadittuja esityksiä, joista viimeinen, useamman sadan hengen ryhmäembu musiikkeineen ja valoshowneen liikutti minut kyyneliin. What can i say - i am a succer for the cheesy:) se vaan muistutti minua siitä, miksi reenaan.
 
 Kaiken kaikkiaan mahtava World Taikai. Neljän vuoden päästä tämä tapahtuma muuttaa jenkkilään. Pidän peukkua, että paikka olisi San Fransisco... Huhujen mukaan tämä saattaa jopa olla mahdollista. See you around old and new friends, see you around. (Alla olevassa kuvassa Yuuki So antaa virallisen lipun eteenpäin USA:n federaatiolle)
 
 Uusia ystäviä Australiasta.
 So my second world taikai took place in Osaka last weekend. This means two days of embu competition and social events, plus a three day training seminar in Tadotsu, in the Shorinji Kempo headquarters. Lots of old and new friends together - I figured out this was the biggest meeting of my Facebook friends coming together at once. Something like 50 people... Taikais are really good for one's training motivation and this one was no different. I've got a feeling it will change my thinking on life once again. Half for oneself, half for others - this half was for me:)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Like in Facebook

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...